مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


فاکتور فروش چیست؟ | آشنایی با انواع فاکتور فروش

September 20, 2021

فاکتور فروش بخش جدایی‌ناپذیری از تمامی کسب و کارها محسوب می‌شود. شاید جالب باشد که در شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مختلف، حسابداران و مأمورین خرید بیشتر از همه با فاکتور فروش آشنایی دارند. اگر شما هم یک شرکت را اداره می‌کنید، باید بدانید که توجه به فاکتورهای فروش، نحوه ایجاد آنها و نحوه انتشارشان می‌تواند بر حسابداری کسب و کار شما تأثیر به سزایی بگذارد. شما با پیروی از قوانین مالیاتی ایران و تهیه فاکتور فروش می‌توانید سوابق مالی خود را مدیریت کنید.

می‌توانید فایل صوتی «فاکتور فروش» را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/10/podcast-sales-recietps.mp3

دانلود رایگان فایل صوتی مقاله

فاکتور فروش سندی است که فرایند فروش را ثبت می‌کند و وظیفه این سند تصدیق پرداخت توسط فروشنده برای کالاها یا خدمات است. لازم به ذکر است فاکتور فروش همیشه توسط فروشنده صادر می‌شود و در اختیار خریدار قرار می‌گیرد. در واقع فاکتور فروش تنها پس از انتقال کالا یا ارائه خدمات و پرداخت هزینه کامل توسط مشتری ارائه می‌گردد. در برخی موارد، مشاغل ممکن است فاکتورهای جزئی را همراه با درج مانده حساب صادر کنند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که پرداخت به صورت اقساطی است و یا خدمات به صورت مداوم ارائه می‌شود و هزینه آن قرار است به صورت مکرر پرداخت شود.

مشخصات فاکتور فروش چیست؟

فاکتورهای فروش در انواع و اشکال مختلفی وجود دارند. شما به عنوان صاحب یک کسب و کار این آزادی انتخاب را دارید که فاکتوری متناسب با طرح تجاری خود طراحی کنید . شما می‌توانید از نرم افزار حسابداری محک برای صدور فاکتور فروش برای کالاها فروخته شده و دستمزد خدمات ارائه شده به مشتریان نیز استفاده نمایید. نرم افزار حسابداری محک به صورت اتومات مانده حساب مشتریان، موجودی کالا و سود و زیان شما به واسطهٔ کالاهای فروخته شده و خدمات ارائه شده را محاسبه می‌کند. به محض وارد شدن به بخش فاکتور فروش درنرم افزار حسابداری محک، مطابق تصویر بالا، فرم فاکتور برای شما باز می‌شود و مشخصات فاکتورهای فروش مورد تأیید اداره دارایی به شرح زیر است:

* کد خریدار* شماره فاکتور* توسط (نام شخص)* انتخاب کالا* انتخاب درآمد* ویرایش سطر* حذف کردن سطر* زبانه مبلغ فاکتور* تخفیف* فاکتور موقت* حذف فاکتور* سند دریافت* حذف سند دریافت* سود فاکتور* چاپ* ویزیتوری در فاکتور فروش* چند ویزیتوری در فاکتور فروش* کرایه حمل در فاکتور فروش* تخفیف گروهی در فاکتور فروش* تخفیف ثابت* تخفیف متغیر (درصدی)* جهت رند مبالغ

چرا تهیه فاکتور فروش اهمیت دارد؟

* فاکتورهای فروش به دلیل اینکه جزء سوابق رسمی فروش شرکت‌ها محسوب می‌شوند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. اگر فاکتورهای فروش برای کاربردهای داخل سازمانی تهیه شوند، به شما در برآورد میزان فروش و میزان درآمد دریافتی خود بسیار کمک خواهد کرد. فاکتور فروش ،همه چیز را از جریان نقدی گرفته تا صورت سود و زیان محاسبه می کند . این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا تصمیمات خود را در جهت رشد کسب و کارتان پیش ببرید.* از فاکتور فروش برای ثبت پرونده مالی نیز استفاده می‌شود. به عنوان صاحب یک کسب و کار باید فروش و میزان مالیاتی که از مشتریان دریافت می‌شود، به طریقی ثبت شود. نگهداری این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا مالیات را به‌صورت دقیق محاسبه و پرداخت کنید.