مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


اهمیت طرح تجاری در موفقیت کسب و کار

August 10, 2021

در دنیای امروز تأسیس و راه اندازی کسب‌وکارهای زود بازده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در ایران نیز چند سال است که بحث ایجاد کسب و کارهای کوچک رونق گرفته است. شروع یک کار می‌تواند دلهره‌آور باشد، خصوصاً اگر کار خود را به تازگی از سر گرفته باشید. اگر شما هم به دنبال کارآفرینی با طرح تجاری (بیزنس پلن) منحصر به فرد خود هستید، در ادامه این مقاله با گروه نرم‌افزاری محک همراه باشید.

می‌توانید فایل صوتی «اهمیت طرح تجاری» را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/09/podcast-The-importance-of-business-plan.mp3

دانلود رایگان فایل صوتی مقاله

چرا برای راه اندازی کسب و کار جدید به طرح و هدف نیاز داریم؟

ممکن است در کنار تمام تخصص و برنامه ریزی و انگیزه شخصی خود برای شروع کسب و کار جدید، احساس سردرگمی گریبان گیرتان شود. دلیل این احساس می‌تواند برنامه ریزی برای کارهایی نظیر ثبت شرکت، ساخت تیم و منابع انسانی و تبلیغات برای دیده شدن باشد.

در حقیقت ایدهٔ شروع یک کسب و کار جدید، بدون داشتن پایه و اساس و طرح می‌تواند ترسناک و مشکل آفرین باشد. پس احساس نیاز به طرح کسب و کار در کارآفرینانی که برای تأسیس یک واحد تولیدی یا صنعتی یا اقتصادی اقدام می‌کنند، بسیار طبیعی است. اهمیت ارائه طرح کسب و کار آنجایی مشخص می‌شود که تقریباً 16 درصد کارآفرینانی که وقت خود را به نوشتن یک طرح تجاری اختصاص می‌دهند، به نسبت افرادی که این کار را نمی‌کنند، موفق‌ترند.

طرح کسب و کار (business plan) چیست؟

به صورت خلاصه "طرح کسب و کار" یا به عبارتی " طرح تجاری (business plan) " نقشهٔ راه موفقیت شماست. هدف از ایجاد یک طرح اولیه برای کارآفرینان، ترسیم و درک اهداف خود و برنامه ریزی منسجم برای رسیدن به آن هاست. باید بدانید که نوشتن یک طرح تجاری شامل مشخص کردن جنبه‌های مهم کسب و کار شما، برندینگ و انتقال پیام برند به مخاطب، تحقیقات بازاریابی و استراتژی قیمت گذاری قبل از شروع کار بسیار در موفقیت شما تأثیرگذار است.داشتن یک طرح کسب و کار از عوامل مهم بالا رفتن اعتماد به نفس شما به عنوان کارآفرین موفق می‌باشد. این طرح به شما یک ایده کلی درمورد هدف اصلی می‌دهد و شما را متوجه ارزش پیگیری هدف می‌کند. پس وقت گذاشتن برای نوشتن طرح تجاری کاربردی، توسط شما، بسیار ضروری است.

اهمیت نوشتن یک طرح تجاری چیست؟

 چرا باید یک طرح کسب و کار بنویسید؟ گروه نرم‌افزاری محک شما را با 6 فاکتور مهم که موفقیت کسب و کار شما را تضمین می‌کند، آشنا خواهد کرد:

* با استفاده از طرح کسب‌وکار، ایده کسب و کار خود را قانونی کنید.* موفقیت شغلی خود را در آغوش بگیرید.* سرمایه گذاری و بودجه تأمین کنید.* افراد مناسب را استخدام کنید.* به راحتی نیازهای خود را اعلام کنید.* بازاریابی و فروش خود را با داشتن طرح تجاری آسان‌تر کنید.

در ادامه به بررسی هریک از موارد فوق می‌پردازیم.

1.قانونی کردن ایده کسب و کار با داشتن طرح

پیگیری ایده‌های شغلی ناشی از احساسات و اهداف رؤیایی، می‌تواند هیجان‌انگیز باشد، اما این اشتیاق لزوماً موفقیت کار شما را تضمین نخواهد کرد. یکی از اولین کارهایی که طرح کسب و کار شما را ملزم به انجام آن می‌کند، تحقیق در مورد بازار هدف است. به کمک این تحقیق، شما در کنار تحلیل رقبا، به درک متفاوتی از روند انجام کار در صنعت می‌رسید.

ممکن است پس از انجام تحقیق، متوجه شوید که ایدهٔ کسب و کار مطرح شده از طرف شما، موفقیت‌آمیز نخواهد بود. این برداشت ممکن است ناامیدکننده باشد، اما همیشه بروز رسانی ایده اصلی خود را متناسب با نیازهای روز بازار ممکن است. هرچه درک بیشتری از صنعت، رقبای فعلی و آینده و مشتریان احتمالی خ...