مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


صفر تا صد راه اندازی آژانس املاک

August 12, 2021

راه اندازی آژانس املاک و فعالیت به عنوان مشاور املاک، امروزه به عنوان یک شغل با درآمد بالا مورد توجه افراد زیادی است. بازار مسکن از جمله حوزه‌های پرتلاطم است که وابستگی زیادی به شرایط اقتصادی جامعه دارد و در چند سال اخیر با توجه به رشد چشمگیر قیمت مسکن افراد زیادی جهت کسب سود وارد این حوزه شده‌اند. راه اندازی آژانس املاک یکی از زمینه‌های فعالیت در بازار مسکن است که با درآمد بالایی همراه است. ازاین‌رو علاقه‌مندان زیادی به عنوان مشاور املاک در این حوزه مشغول به فعالیت هستند.

برای فعالیت به عنوان یک مشاور املاک نیاز به گذراندن دوره‌های آموزشی و احراز شرایط ویژه‌ای است که در ادامه مقاله با آن آشنا خواهیم شد.

می‌توانید فایل صوتی «راه اندازی آژانس املاک» را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/09/podcast-Launching-a-real-estate-agency.mp3

دانلود رایگان فایل صوتی مقاله

آژانس املاک چیست؟

یک آژانس املاک نماینده‌ای است که به عنوان واسط بین خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات فعالیت می‌کند، اگرچه ممکن است یک آژانس املاک به صورت مستقل نیز کار کند. در یک آژانس املاک تعدادی مشاور املاک وجود دارد که به عنوان نماینده مشتریان اقدام به مشاوره در زمینه خرید و فروش ملک می‌کنند.

آژانس‌های املاک و مشاوران، بر اساس مجوزی که از طرف دولت دارند می‌توانند در قراردادهای خرید و فروش املاک و مستغلات مذاکره کنند و قراردادهای لازم برای این کار را منعقد کنند. آژانس املاک وظایف مختلفی دارد اما یکی از مهم‌ترین این وظایف این است که فهرستی از املاک قابل خرید و فروش و همچنین رهن و اجاره را فهرست کند و بر اساس آن به مشتریان پیشنهاد خرید یا فروش دهد.

هنگام راه اندازی آژانس املاک می‌بایست به موارد مختلفی از جمله میزان سرمایه، دانش و تخصص لازم در زمینه بازار مسکن، آگاهی نسبت به مجوزها و قوانین و مقررات مربوط به این حوزه و... توجه کافی داشت. زیرا هر گونه بی‌توجهی منجر به مشکلات زیادی خواهد بود.

مشاور املاک کیست؟

مشاور املاک شخصی است که با شناخت کامل و جامعی که از بازار مسکن و نوسانات آن دارد به خریداران و فروشندگان املاک و مستغلات مشاوره تخصصی ارائه می‌دهد تا امکان خرید و یا فروش املاک و مستغلات را برای آنها آسان‌تر کند. از این رو می‌توان گفت که نقش یک مشاور املاک مانند یک مشاور حقوقی یا مشاور روان‌شناسی است که می‌تواند مشکلات بسیاری را حل کند و پیشنهادهای مناسبی برای رسیدن به موفقیت ارائه کند.

مشاور املاک یک شغل تخصصی است بر همین اساس می‌بایست افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند علاوه بر داشتن شرایط عمومی، از اطلاعات و دانش کافی نیز در زمینه املاک و مستغلات برخوردار باشند.

مشاورین املاک به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

* مشاوران فروشنده ملک: مشاوران فروشنده در زمینه بازاریابی جهت اجاره یا فروش املاک مشتریان فعالیت می‌کنند.* مشاوران خریدار ملک: مشاوران خریدار ملک به اشخاصی که قصد خرید یا اجاره ملک دارند مشاوره داده و فایل‌های پیشنهادی را به آن ها معرفی می‌کنند.* مشاوران دوطرفه: مشاوران دوطرفه در دو بخش خرید و فروش فعالیت می‌کنند و به خریداران و فروشندگان مشاوره تخصصی در این زمینه می‌دهند. یک مشاور املاک می‌بایست با صداقت به هر دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده مشاوره بدهد. این مشاوران نسبت به مشاوران خریدار و فروشنده کارشان سخت‌تر و پیچیده‌تر است و قوانین و مقررات خاصی بر نحوه عملکرد آن ها وجود دارد.* کارگزاران معاملات املاک: کارگزاران معاملات به عنوان نماینده خریدار و فروشنده فعالیت می‌کنند. به طور کلی کارگزاران معاملات املاک تعهد خاصی نسبت به طرفین معامله ندارد و به هر کدام از خریداران و فروشندگان املاک بدون در نظر گرفتن منافعشان کمک می‌کنند.