مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


حسابداری شرکت های ساختمانی چگونه است؟

July 18, 2021

حسابداری شرکت های ساختمانی نوعی حسابداری پروژه است که برای انجام آن نیاز به یک تیم حسابداری و استفاده از نرم‌افزار حسابداری است. استفاده از نرم‌ افزار حسابداری شرکت های ساختمانی در مدیریت هزینه‌ها و کنترل امور مالی نقش بسیار مهمی دارد این نرم‌افزار انجام فرایندهای حسابداری را آسان و از بروز خطا جلوگیری می‌کند. نرم‌ افزار حسابداری محک یکی از نرم‌افزارهای ویژه حسابداری است که به دلیل امکانات پیشرفته، پشتیبانی و امنیت بالا، مدیریت و کنترل دقیقی بر امور مالی در اختیار شرکت‌های ساختمانی قرار می‌دهد.

می‌توانید فایل صوتی این مقاله را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/09/Accounting-of-construction-companies-podcast.mp3

دانلود رایگان فتیل صوتی مقاله

حسابداری جنبه قابل توجهی از مدیریت در تجارت است. داشتن یک تیم حسابداری برای پیگیری و مدیریت دقیق امور مالی و حسابداری در شرکت‌هایی که فعالیت‌های تجاری زیادی انجام می‌دهند ضروری است. وقتی صحبت از امور مالی می‌شود، شرکت‌های ساختمانی و پیمانکاران مرتبط با صنعت ساختمان با چالش‌های متمایزی مانند نحوه حسابداری روبرو می‌شوند. در این مقاله به بررسی این چالش‌ها خواهیم پرداخت و با حسابداری شرکت های ساختمانی و سایر نکات مربوط آن آشنا خواهیم شد.

حسابداری شرکت های ساختمانی

حسابداری شرکت های ساختمانی از جهات مختلفی با حسابداری سایر مشاغل متفاوت است. در مشاغلی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی و رستوران، از اصول معمول و ساده حسابداری استفاده می‌شود. این شیوه حسابداری برای این نوع مشاغل مناسب است. اما شرکت‌های ساختمانی شرکت‌هایی متحرک هستند و روزانه فعالیت‌های تجاری در مکان‌های متفاوت انجام می‌دهند.

همچنین در شرکت‌ های ساختمانی به دلیل انجام هم‌زمان چندین پروژه ساختمانی مدیریت و کنترل امور مالی و حسابداری بسیار پیچیده و زمان بر است. حسابداری شرکت‌های ساختمانی نوعی حسابداری پروژه است که در آن هزینه‌ها به قراردادهای خاص اختصاص می‌یابد. شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌های بزرگی هستند که هزینه‌های زیادی دارند. مدیریت و کنترل این هزینه‌ها بخشی مهم از حسابداری است. در واقع در سیستم حسابداری شرکت های ساختمانی، در هر پروژه ساختمانی، هزینه‌های انجام شده به وسیله نرم‌افزار حسابداری به پروژه‌ای خاص اختصاص می‌یابد. این هزینه‌ها در درجه اول متشکل از مصالح و نیروی کار است و هزینه‌هایی از قبیل مشاوره و معماری نیز به عنوان هزینه‌های اضافی ثبت می‌شود.

برخی از هزینه‌های غیرمستقیم نیز از جمله هزینه‌های نظارت، اجاره تجهیزات، هزینه‌های پشتیبانی و ... از پروژه‌های ساختمانی دریافت می‌شود. از جمله موارد مهمی که در حسابداری شرکت های ساختمانی در نظر می‌گیرند این است که درآمد را بر اساس سود تخمینی قرارداد و درصد تکمیل شده پروژه در نظر می‌گیرند؛ بنابراین استفاده از روش‌های حسابداری در شرکت‌های ساختمانی، برای محاسبه دقیق سود و زیان بسیار مهم است.

تفاوت حسابداری شرکت های ساختمانی با حسابداری سایر مشاغل

فروش: در حسابداری معمولی میزان فروش در نظر گرفته می‌شود و خدمات و محصولات ارائه شده توسط حسابداری را می‌توان در یک تا پنج دسته طبقه بندی کرد. در حالی که در حسابداری شرکت‌های ساختمانی طیف گسترده‌ای از خدمات مانند مشاوره، کار خدماتی، نیروی کار، مهندسی، محصولات، طراحی و ... ارائه می‌شود.

هزینه‌ها: حسابداری معمولی صرفاً به ثبت هزینه کالای فروخته شده می‌پردازد. در حالی که حسابداری شرکت‌های ساختمانی به این سادگی نیست. در این شرکت‌ها هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی وجود دارد که به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند و مدیریت آن‌ها به مراتب سخت‌تر و پیچیده‌تر است.

هزینه‌ها / هزینه‌های سربار: در حسابداری معمولی تمایز بین هزینه کالاهای فروخته شده و سربار کاملاً مشخص است...