مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


مالیات علی الراس چیست؟| نحوه محاسبه مالیات علی‌ الراس چگونه است؟

July 15, 2021

اظهارنامه مالیاتی یک شرکت مهم‎ترین ابزار در تشخیص درآمد و محاسبه مالیات شرکت توسط سازمان امور مالیاتی می‌باشد. اگر اظهارنامه‌ای که شرکت در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌دهد شفاف نباشد یا ناقص باشد سازمان امور مالیاتی از اظهار نامه برای تعیین مالیات آن شرکت استفاده نمی‌کند، بلکه بر اساس قراین و ضرایب مالیاتی، مالیات را محاسبه می‌کند به این شیوه محاسبه مالیات علی الراس گفته می‌شود. با ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مالیات علی الراس، نحوه محاسبه مالیات علی الراس و سایر نکات مربوط به آن بیشتر آشنا شوید.

می‌توانید فایل صوتی این مقاله را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/09/Tax-on-the-top-podcast.mp3

دانلود رایگان فایل صوتی مقاله

مالیات علی الراس چیست؟

امروزه همه شرکت‌ها و کسب و کارهای مختلف، موظف هستند که دفاتر و صورت‌های مالی خود را به شکل اظهارنامه مالیاتی به صورت دوره‌ای در اختیار ممیزین و کارشناسان مالیاتی قرار دهند. درواقع مبنای تعیین مالیات برای یک شرکت یا کسب و کار، اظهارنامه مالیاتی آن شرکت است که توسط این کارشناسان تعیین می‌شود. کارشناسان مالیاتی و ممیزین با بررسی اسناد و مدارک و همچنین اظهارنامه شرکت، میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی شرکت را محاسبه و تعیین می‌کنند. در مواردی که سازمان امور مالیاتی، مشکل یا ایرادی در اظهارنامه مالیاتی ببیند کارشناسانی را جهت بررسی دقیق وضعیت مالی آن شرکت می‌فرستد تا به صورت دقیق میزان مالیات را بررسی کنند.

علاوه بر این گاهی نیز ممکن است به دلیل عدم ارائه همه دفاتر یا اسناد شرکت کارشناسان، اظهارنامه مالیاتی آن شرکت را نپذیرند. به همین دلیل با درخواست تمامی مدارک و اطلاعات مالی اعم از قراین و ضرایب مالیاتی شرکت به محاسبه مالیات اقدام کنند. مالیات علی الراس مالیاتی است که مبنای محاسبه و تعیین آن اسناد و مدارک و ضرایب مالیاتی شرکت است. برای تعیین و محاسبه مالیات علی‌الراس می‌بایست در ابتدا میزان درآمد آن شرکت تعیین شود. سازمان امور مالیاتی برای محاسبه و تعیین میزان درآمد یک شرکت از معیارها و ملاک‌های متفاوتی نسبت به سایر شرکت‌ها استفاده می‌کند.

دلایل علی‌ الراس شدن مالیات چیست؟

در بخش قبل اشاره شد که در مواردی ممکن است که سازمان امور مالیاتی اظهارنامه شرکت را نپذیرد و از شرکت مدارک و اطلاعات بیشتری بخواهد. یک شرکت به دلایلی مختلفی ممکن است علی‌ الراس شود. مطابق با ماده ۹۷ قانون مالیات‌های مستقیم دلایل زیر باعث علی‌ الراس شدن مالیات یک شرکت می‌شود:

* در صورتی که شرکت، اظهارنامه مالیاتی یا صورت سود زیان خود را به سازمان امور مالیاتی در زمان مشخص شده ارائه ندهد.*  اگر شخص حقیقی یا حقوقی که مشمول مالیات است، مدارک درخواست شده توسط سازمان امور مالیاتی را ارائه نکند به دو صورت با آن برخور می‌شود. اگر مدارک درخواست شده مربوط به هزینه‌های شرکت باشند، در این صورت این هزینه‌ها جزء هزینه‌های قابل قبول به شمار نخواهد آمد و اگر مدارک درخواست شده به درآمد شرکت مربوط باشند، در این صورت درآمد مشمول مالیات خواهد بود و به شیوه علی‌الراس محاسبه خواهد شد.* در صورتی که مدارک و اسناد ارائه شده به سازمان امور مالیاتی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات، غیر قابل رسیدگی و بررسی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت قوانین و مقررات مورد قبول واقع نشود.

در صورتی که مالیات شرکت به صورت علی‌ الراس محاسبه شود، درآمد توسط کارشناسان سازمان امور مالیاتی شناسایی، محاسبه و تعیین می‌شود. بسیاری از شرکت برای تهیه اظهارنامه مالیاتی و ارائه به سازمان م...