مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


معافیت مالیاتی شرکت های بورسی به چه صورت است؟

July 13, 2021

معافیت مالیاتی شرکت های بورسی چرا مهم است؟ یکی از مهم‌ترین اهدافی که همه کشورها برای رسیدن به آن در تلاش هستند، رشد و توسعه اقتصادی است. سرمایه گذاری در بورس دارای اهمیت بسیار زیادی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد و به عبارتی به‌عنوان دماسنج اقتصادی برای هر کشور عمل می‌کند. بازار بورس از جمله بازارهای مالی می‌باشد که نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد.

امروزه بسیاری از شرکت‌ها به منظور تأمین مالی، کسب اعتبار و... وارد بورس می‌شود. همچنین دولت مزایایی ویژه‌ای مانند معافیت مالیاتی را برای جذب شرکت‌ها به بورس در نظر گرفته است که اهمیت آن را دوچندان می‌کند. معافیت مالیاتی شرکت های بورسی از جمله موضوعات مهمی است که می‌بایست نسبت به آن توجه ویژه داشت با ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی آن بپردازیم.

می‌توانید فایل صوتی این مقاله را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/09/Tax-exemption-for-listed-companies.mp3

دانلود رایگان فایل صوتی مقاله

بورس چیست؟

بورس عنوانی است که امروزه به بازارهای سهام و بازارهای اوراق بهادار اطلاق می‌شود. اشخاص حقیقی و حقوقی با خرید سهام شرکت‌های مختلف، مالک بخشی از دارایی‌های آن شرکت می‌شوند. بازار بورس، بازاری قانونمند و پویا است که باعث هدایت جریان‌های نقدی پول به سمت شرکت‌ها و صنایع مختلف کشور می‌شود و از این طریق شرکت‌ها را تأمین مالی می‌کند.

در واقع این سهام همانند سند مالکیت است که نشان‌دهنده سهیم بودن سرمایه‌گذار در سود و زیان آن شرکت است. به عبارتی می‌توان گفت بورس محل حضور خریداران و فروشندگان سهام شرکت‌ها و همچنین محل انجام معاملات مختلف می‌باشد. بورس زمینه‌ای فراهم می‌کند تا دو گروه از افراد، در یک فعالیت اقتصادی سهیم شده و علاوه بر تأمین نیازهای یکدیگر، از سود حاصل از این فعالیت نیز بهره‌مند شوند. این دو گروه سرمایه گذاران و سرمایه‌پذیران هستند.

تفاوت بازار بورس و فرابورس

در بازار بورس قوانین و معیارهایی وجود دارد که موجب می‌شود هر شرکتی به راحتی امکان ورود به آن را نداشته باشد. بازار فرابورس نیز مانند بورس اوراق بهادار، بازاری برای معامله سهام شرکت‌های مختلف است و شرایط و قوانین ساده‌تری برای پذیرش شرکت‌ها و صنایع مختلف دارد. به عبارتی بازار فرابورس، وظیفه مدیریت و سازمان‌دهی آن بخش از شرکت‌هایی است که علاقه‌مند به فعالیت در بازار سرمایه هستند اما هنوز شرایط ورود به بازار بورس را کسب نکرده‌اند.

از جمله تفاوت‌های بازار بورس و فرابورس تقسیم‌بندی نوع بازار آن‌ها است. در واقع بورس شامل دو بازار اول و دوم می‌باشد و شرکت‌هایی که در بازار هستند در صورتی که عملکرد مناسبی در دوره‌های مختلف نداشته باشند، به بازار دوم منتقل می‌شوند و از طرفی، شرکت‌هایی که عملکرد مناسبی در بازار دوم داشته باشند، به بازار اول منتقل می‌شوند.

ورود شرکت‌ها به بورس

بسیاری از شرکت‌ها و صنایع مختلف به دلایل مختلفی همچون افزایش شفافیت، کارایی و همچنین بهبود عملکرد جاری و... خود وارد بورس می‌شوند. بورس به‌عنوان یک بازوی قدرتمند برای بازار سرمایه علاوه بر جذب و هدایت منابع مالی به سمت فعالیت‌های مولد، نقش تأمین مالی بسیاری از شرکت‌ها و صنایع، بنگاه‌ها و مؤسسات مختلف را نیز بر عهده دارد. ثبت و پذیرش شرکت‌ها در بورس علاوه بر اینکه موجب توسعه بازار سرمایه و ارتقای جایگاه آن در اقتصاد ملی می‌شود در گسترش فرهنگ سهام‌داری و سرمایه‌گذاری نیز تأثیر زیادی دارد.