مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


مالیات شرکت های زیان ده چگونه می‌باشد؟

July 12, 2021

مالیات شرکت های زیان ده یکی از دغدغه های مهم این روزهای بسیاری از صاحبان کسب و کار به شمار می رود.در شرکت‌ های زیان ده میزان درآمدی که از فروش کالا یا ارائه خدمات کسب می‌کنند از هزینه‌هایشان کمتر است. هنگامی که میزان درآمد شرکت کاهش یابد و با گذشت زمان کاملاً قطع شود و از طرفی میزان هزینه‌های شرکت افزایش یابد در این صورت شرکت به سمت ضرر و زیان پیش خواهد رفت.

می‌توانید فایل صوتی این مقاله را گوش کنید

https://www.mahaksoft.com/wp-content/uploads/2021/09/podcast-corporate-tax.mp3

دانلود رایگان فایل صوتی مقاله

مالیات شرکت های زیان ده یکی از موارد مهمی است که بسیاری از شرکت‌ها در مقطعی از زمان با آن روبه‌رو می‌شوند. به همین دلیل آشنایی با قوانین مربوط به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله از وب سایت محک به بررسی معافیت مالیات شرکت های زیان ده و سایر نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

شرکت زیان ده به چه شرکتی گفته می شود؟

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که در اداره یک کسب و کار وجود دارد اهمیت گردش پول است. تا زمانی که گردش مالی در یک شرکت مناسب است و میزان درآمد بیشتر از میزان هزینه‌ها باشد شرکت سود آور است و با مشکلی مواجه نخواهد بود. در بیشتر اوقات، هنگامی که در یک شرکت میزان هزینه‌ها از میزان درآمد بیشتر باشد شرکت با مشکلات مالی زیادی مواجه می‌شود که در این حالت گفته می‌شود شرکت زیان ده است.

درواقع می‌توان گفت هنگامی که میزان درآمد شرکت کاهش یابد یا به طور کامل قطع شود و از طرفی میزان هزینه‌ها افزایش یابد، وضعیت مالی شرکت به سمت ضرر و زیان پیش خواهد رفت. همچنین شرکت‌ها و کسب و کارهایی که به تازگی فعالیت خود را شروع کرده‌اند نیز ممکن است در مراحل مختلف کار با مشکلات مالی و ضرر و زیان مواجه شوند.

عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها

عوامل زیادی وجود دارد که موجب می‌شود شرکت زیان ده شود. عدم مدیریت مناسب شرکت، مدیریت اشتباه جریان نقدینگی، عدم آشنایی و شناخت بازار، بازاریابی غیر اولی، عدم مناسب تقسیم سرمایه و ... از جمله عواملی هستند که شرکت را به سمت ضرر و زیان می‌برند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر در زیان ده بودن شرکت‌ها آشنا خواهیم شد.

* مدیریت نامناسب: حسابداری یکی از بخش‌های مهم در شرکت‌ها می‌باشد گزارش‌ها و اطلاعات حاصل حسابداری تأثیر مهمی در مدیریت و پیشبرد شرکت به سمت اهداف خود دارد. در بیشتر مواقع اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده توسط حسابرسان و مسئولان اجرایی به منظور بهبود ساختار مالی و مدیریت مناسب آن مورد توجه مدیران شرکت قرار نمی‌گیرد و این امر موجب مواجه شدن با مشکلات زیادی در آینده می‌شود.

* مدیریت و کارایی نامناسب بخش تولید: بهتفاوت میان درآمد حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات از میزان هزینه‌های شرکت سود و زیان عملیاتی گفته می‌شود. همان‌طور که می‌دانیم میزان درآمد شرکت به قیمت کالای تولیدی بستگی دارد و میزان قیمت آن نیز از طرف دولت تعیین می‌شود. اما هزینه‌های عملیاتی شرکت ارتباط مستقیمی با عملکرد مدیران شرکت دارد و با مدیریت و کنترل دقیق بخش تولید میزان درآمد و سود شرکت افزایش خواهد یافت.* نادیده گرفتن نقش مؤثر منابع انسانی: یکی از بخش‌های مهم هر کسب و کاری مدیریت صحیح منابع انسانی است. نیرو انسانی نقش مهمی در پیشرفت شرکت دارد و به عنوان سرمایه شرکت شناخته می‌شود. عدم مدیریت مناسب منابع انسانی و نبود انگیزه کافی در این بخش می‌تواند بر روی عملکرد شرکت تأثیر گذاشته و آن را به سمت ضرر و زیان بکشاند.

معافیت مالیاتی شرکت‌ های زیان ده

شرکت‌ های زیان ده همانند سایر سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌بایست مطابق با قوانین هزینه‌ها و درآمدهای خود را در نرم‌افزارهای حسابداری ثبت کرد...