مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک

مقالات صوتی گروه نرم افزاری محک


صورت های مالی چیست؟

October 24, 2020

مقدّمه

داده های اقتصادی یک واحد تجاری برای این که راحت تر تجزیه و تحلیل شوند و قابلیت مقایسه با سایر واحدهای تجاری را نیز داشته باشند، در یک قالب خاصی ریخته می شوند که از آن به «صورت های مالی» یاد می شود. در این مقاله در صددیم تا به صورت مختصر  و مفید بیان کنیم که «صورت های مالی چیست؟»

صورت های مالی چیست؟

صورت های مالی گزارشات درون‌سازمانی یا برون‌سازمانی هستند که توسط شرکت‌های خصوصی یا نیمه‌خصوصی ارائه می‌شود و در بردارنده جزئیات فعالیت اقتصادی سازمان یا واحد اقتصادی مانند سود و زیان، هزینه‌ها، حقوق صاحبان سهام و مواردی از این قبیل می باشد.

صورت‌های مالی گزارش های استانداردی از وضعیت مالی شرکت در یک دوره مشخص هستند که توسط هیئت مدیره شرکت ها یا افرادی که هیئت مدیره تعیین می کند، نگاشته می شوند.

فایل صوتی مقاله را در زیر گوش دهید.

دانلود فایل صوتی مقاله

ضرورت استفاده از صورت های مالی

صورت های مالی این امکان را به ما می دهند که اطلاعات خلاصه شده و یا طبقه بندی شده درباره ی وضعیت و عملکرد مالی، انعطاف پذیری واحد تجاری و ... را به راحتی داشته باشیم و به گونه ای این مباحث و مطالب را ارائه دهیم که برای اهل فن سودمند و قابل تجزیه و تحلیل باشد.

استانداردهای مربوط به صورت های مالی

قواعد و چارچوب های جهانی این استاندارد توسط سازمان بین المللی FASB که در ایالات متحده قرار دارد تهیه می شود. در کشور ما اما این قواعد توسط سازمان حسابرسی کشور نگاشته شده و در قالب اولین استاندارد حسابداری عرضه شده که آن را به صورت مجزا در مقاله ای دیگر بررسی خواهیم کرد.

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;} .h_iframe-aparat_embed_frame .ratio {display:block;width:100%;height:auto;} .h_iframe-aparat_embed_frame iframe {position:absolute;top:0;left:0;width:100%; height:100%;border-radius:10px}.author_plug{position: absolute;text-indent: -9999px;opacity: 0;font-size: 0;} setTimeout(function () {jQuery('.frame').html('');}, 8000);

ارکان صورت های مالی

هر صورت مالی از چند بخش تشکیل شده که سرفصل های آن عبارت است از:

* صورت سود و زیان* ترازنامه* صورت جریان وجه نقد* صورت سود و زیان جامع* یادداشت های اضافی

صورت سود و زیان | مفاهیم مهم مربوطه و روش آماده‌سازی و تنظیم آن

در ادامه هر کدام از این بخش ها را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد:

الف. صورت سود و زیان

صورت حسابی که عملکرد مالی شرکت را در یک بازه زمانی خاص اندازه‌گیری می‌کند، صورت حساب سود و زیان گفته می‌شود. این صورت حساب با ارائه خلاصه‌ای از اینکه کسب‌وکارها چگونه درآمدها و هزینه‌های خود را از طریق فعالیت‌های عملیاتی و غیرعملیاتی کسب می‌کنند، محاسبه می‌شود.

محاسبه ی سود و زیان در دو روش تک مرحله ای و دو مرحله ای انجام می شود که در مقاله ای مجزا بدان خواهیم پرداخت؛ اما اجمالاً باید دانست که روش محاسبه ی صورت سود و زیان از تفریق درآمدهای یک دوره با هزینه های همان دوره صورت می گیرد که اگر حاصل این تفریق، مثبت بود، یعنی شرکت سود آوری داشته و اگر حاصل تفریق منفی شد، یعنی شرکت ضرر کرده است.

صورت های سود و زیان از اجزای زیر تشکیل می شوند:

* درآمد یا میزان فروش (آن چیزی است که یک واحد تجاری به خاطر فروش محصول یا ارائه خدمات خود به دست می آورد).* سایر درآمدها (فعالیت های فرعی مؤسسه در این جایگاه قرار می گیرد؛ مانند فروش مواد غذایی در یک مؤسسه آموزشی).* بهای تمام شده ی کالاهای فروش رفته (بهای تمام شده کالای فروخته شده نشان دهنده هزینه‌های ...